Träningsintresset

 
I min årsresumé skrev jag om att min kamera blev utbytt mot gymmet.
Tänkte ta och berätta lite mer om det nu. Det är naturligtvis inte så att jag har lagt kameran helt på hyllan, jag åtar mig fortfarande fotojobb och kör mitt företag. Däremot är träning ett "nytt" stort intresse som jag mer än gärna lägger tid på. Under förra året åkte jag mycket hellre ner till gymmet än att åka och fota för skojs skull.

Jag har bloggat och fotat i princip varje dag sedan 2008, alltså i 6 år. Det var liksom dags för ett nytt intresse. Inte något som nödvändigtvis skulle byta ut hela fotointresset, men något att bryta av med. För min blev det träning. Precis som typ resten av halva Sverige var mitt nyårslöfte förra året att börja träna. Nu har jag tränat aktivt i ett år, tänka sig att jag är en av dom som höll det löftet!

I början fokuserade jag mycket på kondition, men insåg ganska snabbt att det var mycket roligare att styrketräna på gymmet. När jag började styrketräna orkade jag inte knappt göra knäböj med bara stången (20kg), idag är 30kg min uppvärmningsvikt. Det är en sådan himla kick att se, svart på vitt, hur mycket man utvecklas.

Bästa stunden på dagen är helt klart när den tiden som spenderas på gymmet. Det är nästan som terapi, en timme då jag är helt isolerad från allt annat. Så himla skönt och, åter igen, så coolt(?!) att se hur mycket starkare man blir. Det är en av dom bästa grejerna med träning, att man ser sin utveckling så tydligt. För mig blev träningen min räddning när jag hade det som jobbigast, jag fick något att göra och hittade äntligen något som jag tyckte var kul igen och som fick mig att må bra. Jag tror det var viktigt för mig att hitta något helt nytt som fick mig att fokusera på annat, annars hade jag nog grävt ner mig i en grop till slut. Tack vare träningen har jag blivit mycket gladare, fått bättre rutiner och blivit allmänt mer motiverad.

I somras tog jag hjälp utav en PT för att få hjälp att nå mina mål, kan vara det bästa jag gjort! På första delmätningen efter ca. 2 månaders träning med honom hade jag tappat 7% fett. Kick deluxe! Vad vågen säger bryr jag mig inte om för fem öre, just nu tränar jag för att blir starkare och gå ner i fettprocent för att till slut få lite lagom definerade muskler (och vad som är lagom skiljer ju sig såklart från person till person...).

Jag tränar mycket och ofta för att jag tycker det är roligt och vill absolut inte bidra till någon träningshets, man gör precis som man vill. Vill man träna, då gör man det. Vill man inte, då gör man inte det. Det är helt upp till var och en. För mig är det just nu ett utav mina största intressen och därav har träningen också fått en egen kategori i bloggen. Vi får se hur mycket jag väljer att skriva om det, men att bedömma utifrån frågestunden var det många som var intresserade och nyfikna på min träning så ett och annat inlägg blir det nog.

Det var bakgrunden till min träning och lite lätt kring hur jag tränar, i nästa träningsinlägg ska jag som jag lovat berätta mer ingående hur jag lägger upp min träning osv... :)


Alma Bengtsson

Inspirerande!

Lina Johansson

Började också träna förra året och håller med om att det är som terapi!

Elin

Jag vill veta hur du tränar för att förlora fett % ;) Är ofta själv på gym och älskar träning men får aldrig till den där direkta fettförbränningen som jag vill :)

Malin Sirviö

Vad kul! Jag försöker komma igång med gymmandet, går sådär men kanske blir mer snart :)

Inspirerande!

Malin Bergsell

Underbart att träna :) kör 2 dagar i veckan ibland 3 :)

Rebecca

Fin header bild på dig :)
Supernice att du tycker om att träna så mycket :)Grymt!

Tora (torahansson.blogg.se)

Du är jätteduktig Michaela

Sofie

Vad duktig du är! Jag har läst din blogg i flera år och har alltid tyckt att du är inspirerande. Jag undrar om du kan svara på en fråga jag har? Har frågat typ två träningsbloggar tidigare utan att få svar, men hoppas att du kanske kan svara. :}

Jag har tänkt börja gymma, för jag vill bli starkare, piggare och må bättre. Jag, precis som du, skiter i vad vikten säger utan jag går bara efter min spegelbild. Jag har aldrig tränat i hela mitt liv, förutom att jag har ridit sedan jag var 8 år.

Hur gjorde du när du började? Jag känner mig så himla vilsen och bortkommen i träningsvärlden. Hur gjorde du första månaderna? Man är ju så himla svag och orkeslös i början, hur la du upp träningen? Hur vet man hur många reps/sets man ska köra? Jag vet att man brukar dela upp träningen och träna olika muskelgrupper olika dagar, men när gör man vad och vilka övningar är bra? HAHA, undrar verkligen såå mycket. Känner mig så lost. Hoppas att du har några bra svar! (har dock inte råd med PT, ifall du hade tänkt tipsa om det ;D)

Rebecca

Tipsa gärna om vilken pt du har/haft då jag letar efter någon som kan hjälpa mig komma igång med tränande.

Svar: Min PT är Martin Löwgren. :)
MICHAELA D

Emma

Keep up the good work tjejen! :D
Älskar hur bra träning kan få en att må, allt blir ju typ bättre av det. Man sover bättre, bättre matlust allt blir ju bättre haha! Tack för en bra och inspirerande blogg! Kram!

Annie

Så roligt när man ser att träningen ger resultat och man orkar mer!


Tack för att du kommenterar!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: